čtvrtek 23. dubna 2015

Nákladní automobil – universální stroj

Nákladní automobily neboli lidově „náklaďáky“, jsou zvláštním druhem automobilů. Jedná se v první řadě o užitkové vozy, jejímž hlavním účelem je přeprava nákladu. Ten může vážit od několika tun až po několik desítek tun. Základním kritériem však zůstává, aby hmotnost nákladu, kterou je nákladní automobil schopen přepravit, činila alespoň 1500 kilogramů. Automobily přepravující náklady o nižší hmotnosti jako například pick-upy, či dodávky, z tohoto důvodu se mezi nákladní automobily nezařazují. Nákladní automobily se pak dělí do mnoha kategorií a podkategorií. Rozlišovacími kritérii v tomto případě jsou nejčastěji druh přepravy a pracovní zaměření.



V tomto případě rozeznáváme nákladní automobily například na:
  • Plachtové
  • Skříňové
  • Valníkové
  • Tahací

Nákladní automobily zvládají nejrůznější činnosti

V řadě případů se můžeme setkat s nákladními automobily speciálního určení. Takový nákladní automobil je pak zhotoven pro převážení speciálních strojů a zařízení.
Jedná se kupříkladu o:
  • Autobagry
  • Cisterny
  • Autojeřáby
  • Požární vozy
  • Betonážní mixy

Kamion – král silnic

Nákladní automobily se zkrátka používají pro nejrůznější lidské činnosti, od obyčejné přepravy přes zemědělství až po stavebnictví. Nejčastějším typem nákladního automobilu, s kterým se dennodenně můžeme setkat na silnicích, je kamion. Opět mezi nimi najdeme mnoho odlišností týkajících se rozměrů, návěsů a přívěsů.
Mezi nejznámější značky pak patří:
  • Iveco
  • Scania
  • Mercedes
  • Volvo
  • Man
  • DAF


8 komentářů:

  1. Díky za článek. Já právě s náklaďákem jezdil poměrně značnou část svého života. Měl jsem DAFa, kterého jsem už koupil jako ojetého. Tehdy za velice slušné peníze. I tak to ale byla velká invstice. Musím ale říct, že pro mé podnikání mi posloužil velice dobře. Když jsem ale s ježděním nadobro sekl, tak se o něj postaral tento výkup nakladnich vozidel. Pořád jsem za něj ještě ale dostal slušnou částku. Hlavně kvůli tomu, že jsem se o něj dobře staral.

    OdpovědětVymazat
  2. Mně se třeba líbí jak jsou ty dnešní náklaďáky už technicky vychytané. A na to, že se jedná ve většině případů o pracovní vozidla i překvapivě luxusní. Já jsem například byl dlouhá léta zvyklý jezdit s Avií, u které se o žádném luxusu určitě mluvit nedá. Třeba klimatizace je něco, o čem jsem si u ní mohl nechat jenom zdát. Místo klimatizace jsem v ní měl akorát stahovací okénko na kličku. To ty dnešní náklaďáky už jsou na tom mnohem lépe.

    OdpovědětVymazat
  3. No, já toho s náklaďákem taky najezdil celkem dost. Už je to ale dávno. Tehdy jsem jezdil pro jednu firmu specializující se na prodej šroubových kompresorů. Člověk by si řekl, že taková firma bude mít jen pár zakázek za měsíc, ale opak byl pravdou. Prakticky každý den jsem byl někde na cestách.

    OdpovědětVymazat
  4. Souhlasím. Náklaďák je univerzální záležitost. Pravidelně ve firmě obnovujeme vozový park a společně s tím kupujeme i takový menší náklaďáček. O starý se nám většinou postará výkup aut v Plzni, kam jim ho prodáme a oni se o něj už postarají. Ostatně dáváme tam i další vyřazená auta z flotily a vždycky to bylo bez nejmenších problémů. ;-)

    OdpovědětVymazat
  5. Univerzální stroj určitě, ale hlavně co některé ty náklaďáky vydrží. Sám jsem to viděl v naší firmě jak se k nim někteří zaměstnanci chovali. A náklaďáky všechno zvládly. Je ale taky pravda, že například z hlediska servisu o ně bylo velice dobře postaráno. Pravidelné prohlídky byly samozřejmostí a originální díly také. Žádné samodomo opravy.

    OdpovědětVymazat
  6. Tyjo, jsem docela zvědavý, jaká bude budoucnost nákladních automobilů. Už existují nějaké pokusy je elektrifikovat, ale myslím si, že to ještě chvíli potrvá, než budeme na silnicích potkávat pouze elektrické náklaďáky. Myslím si, že u normálních automobilů ta adaptace bude mnohem rychlejší. My například ve firmě teď máme nové nabíjecí stanice pro elektromobily a dokonce i pár firemních elektromobilů využíváme.

    OdpovědětVymazat
  7. Manžel byl z tohohle článku nadšený a pořád mluvil o skvělém náklaďáku. Deset let s jedním jezdil každý den, ale po úraze se do práce již nemohl vrátit. Má problémy se zády, takže jsem mu koupila tady couvací kameru, aby se nemusel otáčet a viděl celý prostor za naším autem.

    OdpovědětVymazat
  8. Já jezdím naším rodinným autem, se kterým vozím děti do školy a na nákupy. Manžel jezdí svým firemním náklaďákem po stavbách. Manžel se stará o opravy obou aut a je pro ně zařizuji čištění, a hlavně kupuji kvalitní vůně do auta. Díky tomu obě auta příjemně voní a lépe se v nich jezdí.

    OdpovědětVymazat